niedziela, 21 października 2012

aPodcast #1: Programy popularnonaukowe

Musiało do tego dojść, prędzej czy później. Blogowe aTezy doczekały się swojej wersji multimedialnej, w formie audiobloga, czy jak to się czasem określa - podcastu.

Nie miałem wcześniej żadnego doświadczenia z tą formą blogowania, stąd nie spodziewajcie się fajerwerków ani nawet średniego poziomu. Dopiero oswajam się z mikrofonem i odpowiednim oprogramowaniem. Tymczasem proszę o szczere opinie, osób obytych, ze światkiem podcastu i nie tylko. Jeżeli okaże się, że przedsięwzięcie wypadło tragicznie lub/i nie ma zapotrzebowania na taką formę "twórczości", to nie będę się upokarzał i zwinę interes z YouTube.


A przechodząc do rzeczy - pierwszy odcinek jest krótkim zestawieniem najciekawszych, według mnie, telewizyjnych programów popularnonaukowych. Nie krępujcie się również wypowiadać w tej materii. Jak Bozia da, to w drugim odcinku polecę kilka tytułów książek popularnonaukowych.


15 komentarzy:

  1. Osobiście wolę artykuły, ale odcinek całkiem ok. Koniecznie poleć jakieś książki, bo są tu też osoby, które coś wiedzą i poszukują kolejnych źródeł informacji.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jestem na tak jeżeli chodzi o podcasty. A co do wykonania to musisz zrobić coś z dzwiękiem Twój głos jest cicho (więc głośniki na full) potem jednak ogłuszają fragm innych programów.

    A co do treści obecnie mój faworyt to właśnie zagadki wszechświata z Freemanem. Teraz wszedł nowy sezon niedawno, ale go nie moge w TV oglądać bo na studiach nie posiadam TV.

    A tego ostatniego typa i jego program też parę razy widziałem, ale raczej dawno.

    //Civril

    OdpowiedzUsuń
  3. Dawaj śmiało te knigi =) Troszkę przykro, iż uważasz czytaczy bloga za laików w dziedzinie "wszechświatopoznawczej". Ale, ale. Gdzie moje maniery. Po kolei. Sam początek wydaje się jakby czytany z kartki. Nie zrozum mnie źle, lecz na świeżo zagadnięty o popularnonaukowe programy powątpiewam o tak przygotowany słowotok. Oczywiście osobiście start "na sterydach" uważam za trafiony. Tak trzymaj. (nie znam się szczególnie na podcastach i nie mam bladego pojęcia czy jest tam miejsce na czytanie z kartki).
    Drugie, co chciałbym ująć. Twój głosik - baardzo skromniutki. Zupełnie jakby w obawie o wszelaką krytykę. (zawsze jest ona gdzieś tam obecna, więc...) Więcej pewności, a będzie lepiej ;) Nie bój się. Wszyscy stoimy za Tobą murem i jesteś naszym "role model". Serio! (u mnie). Spokojnie, to tylko DETALE. Jak na początek - ZNA KO MI CIE Ci poszło "stary" (tutaj przytulenia od dziewczyny Ci życzę). PS. Kosmos Segana i Freemana znałem, a z Greenem muszę Koniecznie się zapoznać. Kontynuuj proszę Adam. =) Rewelka.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dziękuję za opinie i rady - to najistotniejsze. Głos może się lekko poprawi gdy: a) przyzwyczaję się do mikrofonu, b) poeksperymentuje jeszcze z opcjami Audocity.
    W najgorszym wypadku, będę brzmiał jak Ed Witten: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=6PVjNlXj2WQ#t=21s =)

    Oczywiście nie uważam ogółu odwiedzających aTezy za laików (choć w pewnym sensie, wszyscy jesteśmy laikami), ale samo pytanie - od czego zacząć? - padło ze strony kompletnych nowicjuszy i to ich miałem na myśli.

    No i właśnie, do was pytanie: czy lepiej się słucha wypowiedzi w pełni ułożonej, nieco wyrecytowanej; czy też wolicie normalną, swobodną gadkę z różnymi przerwami i przejęzyczeniami. Tego odcinku nie czytałem z kartki, ale pewien plan oczywiście przed oczami miałem - żeby się nie zgubić.

    OdpowiedzUsuń
  5. Heh, wielkie serducho posiadasz, że zwracasz się do nas w tej kwestii, ponieważ to tak po prawdzie od Ciebie zależy.. Miej plan. To tyle, co mogę polecić. Jeśli chcę słuchać "recytowań" to w formie tekstu. Szkielet formy jak najbardziej. By nie rzec - koniecznie. Nie za wiele pomocny się okazałem, gdyż moje zdanie tkwi pomiędzy tak zwanym minimaksem.

    OdpowiedzUsuń
  6. Muisz kolego ogarnąć trochę te sapanie :D Nie wiem jakiego sprzetu uzywasz, ale jakosc audio jest kiepska.
    Zawsze lepiej sie slucha wypowiedzi ułożonej niz chaotycznego bełkotu, obojetnie czy to było zaplanowane czy nie IMO.

    Warto tez by zadbac o normalizacje poziomu głośności w nagraniu. I nie chodzi mi o wartość poziomów szotowych a RMS (audacity tego chyba nie ma).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sprzęt mam taki, że wstyd o tym pisać. Ale jeżeli sprawa się rozwinie, to przyjdzie mi zainwestować w jakiś lepszy mikrofon. Na razie, przy takiej skali, nie widzę sensu.

      Usuń
  7. Panie ...AAA..., wczoraj blog, dzisiaj radio, jutro telewizja :P

    OdpowiedzUsuń
  8. siema bez urazy ale zauwazylem link na nituzinkowym blogu i powiem ze sie chyba mocno inspirujesz taki sam wyglad, uklad strony wyglad artykulow nawet i nagle filmy tez nagrywasz jak tam dopiero co oglosil ze nagrywa. Tresci poczytalem niektore i nawet ciekawe ale to co muwie bardzo rzuca sie w oczy jak sie zna tamten blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z całym szacunkiem, prowadzę bloga od ponad trzech lat, podczas gdy Nietuzinkowy bodaj jeszcze roku nie ma. Moje artykuły trafiały na główną wykopy, gdy tamtego bloga pewnie jeszcze nie było w planach - więc wybacz, ale nie życzę sobie takich przytyków. Wygląd, to zwykły designe z blogspota + tło. A filmiki? O ile wiem, tam się kręci coś w stylu multimedialnych eksperymentów, ja natomiast chcę robić coś w stylu podcastu.

      Urazy nie ma, ale naprawdę nie mam sobie w tej sferze kompletnie nic do zarzucenia.

      Usuń
    2. Heh, zastanawiałem się czy ktoś to napisze. Ja Cię czytam od bardzo dawna, BA! to był mój ulubiony blog na cdaction, czytam też nietuzinkowego od początku i też zauważyłem pewne sygnały, np przeszedles na blogspota jak nietuzinkowy który jest na blogspocie robil sie popularny, dałeś wtedy bardzo podobny wygląd, prawie identyczny itd a teraz te filmy, jakoś tak sie to zbiegało w czasie po prostu. Nie mówie że celowo, ale mi sie przynajmniej to rzucilo w oczy, bo akurat śledze was obu od dawna. Nie sądze byś specjalnie tak działał, ale i tak ludzie takie rzeczy wyłapują. Nie chodzi o pisanie bo my którzy Cie znamy wiemy że piszesz od dawna, ale o te rzeczy które wymieniłem. Czytam bardzo wiele blogow nie tylko te i widze jak są różne, np wystarczy u gory w panelu kliknąć "Następny blog" żeby zobaczyć jak są różnorodne blogi na blogspocie a tutaj mamy dwa w jednym kraju o tej samej tematyce z niemal identycznym wygladem. Myśle że jak ktoś przychodzi od nietuzinkowego to moze miec takie wrazenie. To tyle chcialem tylko napisac jak to widze z mojej perspektywy.

      Usuń
    3. Oczywiście uwagi zawsze uważam za coś cennego, więc jak mówiłem, urazy nie chowam. Rzeczywiście przeniosłem się na blogspot w chwili gdy Nietuzinkowy powstał (a nie, kiedy się zrobił popularny). Częściowo to zbieg okoliczności, związany z osłabieniem się blogosfery CDA - już dawno pisałem o możliwości przeniesienia się stamtąd, a potem sprawdziłem różne opcje (pytałem również o opinie Darka Hofmana - żadna tajemnica) i w końcu wybrałem blogspot. Ot cała tajemnica. Szablon jest jednym ze standardowych, więc tu naprawdę ciężko mówić o jakichkolwiek inspiracjach.

      O treści się w ogóle nie wypowiadam, bo piszę zbyt długo o tematach okołokosmologicznych aby nagle MI zarzucać kopiowanie czyiś pomysłów (zwłaszcza, że... praktycznie nie odwiedzam konkurencji. Nie mówię, że jest zła, ale osobiście nic interesującego czy zaskakującego tam nie znajduję). Przypomnę również, że miałem inne inicjatywy - Astrociekawostki czy Astropaski - logicznym krokiem na przód są multimedia.

      Usuń
    4. Moim zdaniem te zarzuty z naśladowaniem NBN przez ...AAA... są śmieszne. :) Poza tym to właśnie ...AAA... był u nas pierwszy, więc jeśli ktoś tu od kogoś miałby ściągać, to raczej NBN od Atez. ALE jak do tej pory nie widziałem, żeby oba blogi pisały o tym samym - owszem, tematyka obu to nauka, ale na każdym pokazano jakieś inne jej aspekty. Także obu panów czytam, jak tylko pojawi się coś nowego, i obu życzę powodzenia! ;)

      A podcast mi się podoba. Fakt, parę usterek technicznych przeszkadza, ale nie na tyle żeby nie można było oglądać z przyjemnością. Najbardziej przeszkadzał mi fakt, że twój głos słychać przez cały czas mocniej z lewego głośnika. Poza tym treść i jej przekaz mi odpowiadał, więc ciąg dalszy mile widziany.

      Usuń
    5. Zdecydowanie się z Tobą zgadzam. Ludzie, cieszcie się z przyjemnego źródła ciekawych informacji. Równie dobrze możecie porównywać każdą stację telewizyjną, ponieważ wszystkie oglądacie w swoich telewizorach... błagam was.

      Usuń
  9. Wieeeelkie dzięki za polecenie Poza Kosmosem. Program jest rzeczywiście rewelacyjny. :) Mam jednak problemy ze znalezieniem Piękna Wszechświata po Polsku. Czy taka wersja w ogóle istnieje, czy oglądałeś po angielsku?

    OdpowiedzUsuń